bakgrunnseffekt

Møt et Apparat: Elisabeth Whiteley

Ricco Førgaard

Seniorkonsulent

portrait image decoration

Publisert Torsdag 18. februar 2021
Sist oppdatert Fredag 8. oktober 2021

Elisabeth Whiteley startet i Apparat 1. januar 2021. Her får vi et lite innblikk i hva hun driver med og interesserer seg for.

Fortell litt om hvem du er

Jeg er en 32 år gammel kvinne fra Bergen. Jeg bor med min mann, to barn på 7 og 8 år og en katt som egentlig oppfører seg mer som en hund. Jeg har en bachelorgrad i generell psykologi, men da jeg så hvor gøy det er å være utvikler dro jeg tilbake til skolebenken og fikk meg en bachelorgrad i datateknologi i tillegg.

Hva jobber du med for tiden?

Jeg jobber nå som frontend utvikler i et agilt team tilknyttet Equinors Integrated Operations Center (IOC). Der jobber jeg med React og TypeScript i et prosjekt der vi skal visualisere enormt store mengder data på en forståelig måte. Vi får inn data fra plattformer (for eksempel temperatur, trykk, etc) som overvåkes i løsningene vi utvikler for å kunne drive prediktiv vedlikehold, og enkelt legge merke til uønskede hendelser.

Hvordan liker du React og TypeScript?

Jeg synes React er ganske bra. Jeg er veldig glad i komponent-tankegangen. Jeg har jobbet med det on and off de siste par årene, men Typescript har jeg nettopp begynt med. Jeg er svært glad for at jeg får arbeide med det, da min største irritasjon med Javascript har nok vært at det ikke er strongly typed.

Hva foretrekker du å bruke fritiden din på?

Jeg er veldig glad i ganske stereotypisk nerdete ting. Jeg liker veldig godt dataspill.

Minecraft spiller jeg på en server med både min og min brors familie. Man kan være utrolig kreativ i Minecraft, og det er også veldig lærerikt for både store og små, så det perfekte familiedataspillet. På kveldene når ungene har lagt seg spiller vi gjerne litt mer voksne spill som Phasmophobia, som er et skummelt 4 mans coop spill der man skal finne og innhente info om spøkelser. Det er greit med litt spenning i hverdagen når vi alle er på hjemmekontor! Overwatch er min "go to" når jeg trenger et avbrekk fra alt og alle; jeg liker å hive meg inn der for en mindless kamp eller to.

Jeg er også veldig glad i brettspill, Dungeons and Dragons og 3D-printing.

Hvilket brettspill er din favoritt?

Nå har det ikke blitt så mye brettspill for tiden på grunn av korona, annet enn med ungene selvsagt, men der går det mye i Monopol…

Jeg er generelt sett veldig glad i coop spill - gjerne med mulighet for forræderi. Mysterium og Dead of Winter er to av mine favoritter. I Mysterium skal en gruppe synske prøve å finne ut hvem som drepte spøkelset de kommuniserer med. I Dead of Winter skal en gruppe overleve vinteren i zombie apokalypsen. I begge disse spillene må man samarbeide for å komme best ut av det, og det er jo også den mest sosiale formen for spill. 

Dungeons and Dragons? Fortell mer om det!

Dungeons and Dragons er et table top roleplaying game (TTRPG) som jo er ganske likt slik mange RPG dataspill er; man spiller med en gruppe folk der alle karakterene jobber sammen for å fullføre quests, og man går opp i level opp og alt slikt man er vant til i dataspill. Den største forskjellen er at man trenger en Game Master (GM) som er en person som styrer spillet og som vet hele historien. GMen kan guide oss, fordi man har gjerne ikke noe visuelt annet enn noen tegninger og figurer til hjelpemiddel. I praksis betyr jo dette at “alt” er mulig, så lenge GMen tillater det. Som en ekstra bonus har man en god unnskyldning til å samle på masse rare formede terninger!

Akkurat nå spiller jeg en Oath of Vengeance paladin i en campaign som heter Descent Into Avernus. Der har vi nettopp kommet til Avernus, som er det første lag av Helvete. Jeg merker jeg liker å spille gode folk, men de blir ofte mer og mer blodige etter hvert som de opplever omverden. Min godhjertede druide i forrige campaign hadde sitt breaking point da skurkene skrøt om ungene de kidnappet. Da forsvant ihvertfall ett fjes inn i ulve-munnen hennes.