bakgrunnseffekt

Møt et apparat: Peer Andreas Stange

Ricco Førgaard

Seniorkonsulent

portrait image decoration

Publisert Søndag 7. mars 2021
Sist oppdatert Fredag 8. oktober 2021

Fortell litt om hvem du er

Jeg heter Peer Andreas, er 34 år, opprinnelig fra Haugesund, men har vel siden videregående vært på Norgesturne landet rundt. Jeg er utdannet spillprogrammerer fra NTNU, men har ikke jobbet i verken norsk eller utenlandsk spillbransje enda. Derimot har jeg jobbet som utvikler siden 2014, men endte først opp i Bergen noen år senere. Da Håkon trengte en ekstra haugalending på laget var eg ikke vond å be.

Spillprogrammerer? Hva innebærer det?

Innenfor spillprogrammering er det jo flere disipliner en evt kan drive med, som f.eks fysikkprogrammering, gameplay eller grafikkprogrammering. En del av utdannelsen gikk også på dette med design-aspektet i et spill, men det meste går jo på det vi kjenner igjen fra vanlig programmering som matematikk og logikk. En åpner jo mer for at ting kan gå galt da en ofte i spill har en mye større frihet som spiller enn hva en har når en trykker rundt inne i en app på mobilen. Dette har nok ført til at jeg selv fortere tenker på evt utfordringer som kan oppstå når jeg er med på å utvikle ting. Noe av det mer kule vi gjorde var å grafisk programmere et jagerfly som fløy over havet i OpenGL. Jeg er fortsatt ikke så gode venner med matriser etter den oppgaven.

Hva jobber du med for tiden?

For tiden er jeg utplassert hos Bulder der jeg jobber som fullstack utvikler på låneteamet. Der har jeg ansvaret for å utvikle deres helautomatiske løsning for flytting av boliglån og opplåning på eksisterende boliglån. Løsningen er laget på .NET stacken med en React frontend, som for det meste serveres fra Bulder sin mobilapp. Vi er tre utviklere på teamet og nyter en stor autonomi i hvordan vi løser oppgavene vi får noe jeg setter veldig stor pris på.

Hvordan jobber et autonomt team?

Vi har planning en gang i uken hvor vi går gjennom status på oppgavene og evt nye oppgaver eller avklaringer som trengs. Etter det er det opp til teamet internt å fordele oppgavene seg imellom og hva de evt skal fokusere på. Det er ingen PO f.eks som sier at en bestemt person må løse den oppgaven eller at en bestemt oppgave må løses før alt annet. Hvordan vi løser oppgaven er ikke så viktig så lenge den blir løst. Utfordringer som oppstår løses løpende gjennom avklaringer med en produktspesialist eller UX designer uten å involvere flere enn nødvendig. Vi har ingen faste deadlines på oppgaver som må nås, men styrer etter prinsippet at oppgaven er ferdig når den er ferdig. Trenger vi tid til å gjøre opprydding i kode og evt refaktorering av ting så har vi rom til å gjøre det og vi har tilliten fra ledelsen til å si at det er rett prioritering. Teamet bidrar også aktivt i større diskusjoner rundt veivalg og konseptutvikling rundt produktet når det er behov.

Sesongen 2020-2021 har vært annerledes for Peer og resten av koret

Hva foretrekker du å bruke fritiden din på?

På fritiden går det en del i musikk. Jeg synger baryton i Bergen Filharmoniske Kor og selv om vi i disse koronatider ikke kan ha fysiske øvinger blir det øvinger over Zoom hver uke for å holde repertoar og ferdigheter ved like. Jeg driver også å trener en del både styrke og kondisjon pluss at jeg alltid setter pris på en tur i fjellet - jeg måtte jo som resten av Norge gå til anskaffelse av telt i sommer. Og selvfølgelig som de fleste andre nerder games det en del på fritiden.

Hva gjør man på digital korøving?

Digitale korøvinger foregår for det meste over Zoom, og vi er som oftest rundt en 50 personer. Skulle alle hatt mikrofonene på så ville det jo blitt det komplette kaos da internett ikke støtter realtime korsynging. Så derfor er alle mutet bortsett fra dirigenten og inspisienten (hun som spiller piano). Så vi hører pianoet og ser dirigenten som dirigerer, og noen ganger kjefter på bassene fordi de synger feil (som om han hører det), mens alle oss andre bare synger for oss selv og naboene hjemme. Det skjer selvfølgelig fra tid til annen at noen klarer å unmute seg selv og da for full hals synger ut til alle og skremmer vettet av dirigienten og pianisten.